Team – innovation - Enneagrammet

Vi har alle sammen oplevet, på et tidspunkt i vores liv, at være en del af en gruppe i en eller anden sammenhæng. Denne gruppe har således enten fungeret eller ikke fungeret af forskellige årsager. Her er det interessant at se på, hvorfor nogle grupper af personer udvikler sig til en velfungerende enhed, mens andre ikke gør. Handler dette om tilfældigheder – eller kan vi påvirke denne proces?

Mange mennesker beskriver oplevelsen af en ’god gruppe’, som noget ’der bare sker’, eller de tillægger det en personlig værdi ved ’et godt match’ – altså forklarer de det ved omstændigheder, de ikke selv er herre over, og derved ikke har ansvar for. I det modsatte tilfælde, hvor gruppen er oplevet som ’en dårlig gruppe’, beklages dette ofte med ’manglende ledelse’ eller ’manglende engagement hos deltagerne’.

I den forbindelse er mange ikke opmærksomme på at grupper, ikke er statiske forbindelser, hvis skæbne er forudbestemt vilkårlig, men i stedet forekommer som dynamiske og komplekse alliancer, som på mange måder er repræsentant for de egenskaber, værdier og ressourcer, personerne i gruppen samles om at udtrykke og værdsætte. Af den årsag er det de færreste der tænker på, hvordan en gruppe udvikler sig og vokser op, og vigtigst af alt, hvorledes vi kan præge og bidrage til denne udvikling.

Herfor gennemgår enhver gruppe 3 udviklingsstadier i sin gruppedynamik.
Stadierne kan sammenlignes med barne-, ungdoms- og voksenstadiet hos en person, hvor ansvar og ejerskab udvikles i takt med gruppebevidstheden. Hvert stadium indeholder desuden 4 dimensioner:

Gruppen:

1. Adfærd og dynamik
2. Opgaver eller arbejdsområder
3. Mellemmenneskelige relationer
4. Ledelses-forvaltning

De fire stadier adskiller sig fra hinanden, således at det vil være forskelligt fra gruppe til gruppe, hvad de konkret indeholder, og hvordan de opleves.

Dette afhænger imidlertid af de forskellige personer i gruppen, hvor nogle vil opleve mishag ved et specifikt stadie, vil en anden modtage en positiv oplevelse ved stadiet.
Da stadierne bidrager til at styrke arbejdsprocessen og miljøet i gruppen, skal alle disse gennemleves, således at de bidrager til den tilsigtede team innovation.

De fleste personer har oplevet situationer, hvor fokus har været på en specifik opgave – frem for gruppedynamikken. Herved er gruppens vedligeholdelse blevet negligeret i en grad, så opgaven ikke er blevet fuldført eller udført korrekt. Omvendt har de fleste også oplevet, at der har været for meget fokus på vedligeholdelse af gruppens interne dynamik i stedet for udførelsen af opgaven.

Det er almindelig kendt at organisationer, såvel som enkelt personer, vokser, når bevidstheden øges omkring samarbejde og udvikling. Det er nemlig når, der er fokus på innovation i grupper og teams, at de indbyrdes relationer i virksomheden forbedres, og arbejdsstyrken fremstår stærkere og mere effektiv.

Det handler derfor om at øge kompetencerne i forhold til:

  • samarbejde
  • skabe og bevare tillid
  • bevare kontakt
  • forstå hvad andre siger – og omvendt
  • kommunikere med medarbejder, kollegaer og kunder
  • inspirere medarbejdere og kollegaer
  • coache medarbejdere
  • løse  konflikter
  • give konstruktiv feedback
  • få budskabet igennem

 




Coach med speciale i forandringsprocesser Eva Dyrholm - 3250 Gilleleje - - Telefon: 40 117 306

Supersolid